Blog: Verwachtingsmanagement als succesfactor in Recruitment & HR

Verwachtingsmanagement: een thema waar ik in de huidige tijd van een krappe arbeidsmarkt, en los van alle tools en mogelijkheden die er geboden worden, weinig over hoor of zie binnen Recruitment en HR.

Toch is het een boeiend onderwerp, want in elke fase van het recruitmentproces draait het altijd om wat jij kunt bieden en of dit aansluit bij wat de ander verwacht. Dat kan gaan om een vacaturetekst, de manier van solliciteren of de weg die een toekomstig medewerker aflegt tot de start, maar het is een even belangrijk issue gedurende zijn of haar dienstverband.

Google de term verwachtingsmanagement en je krijgt duizenden resultaten. Wat verwachtingsmanagement voor mij betekent is samengevat in de volgende uitleg: “Het proactief en bewust beïnvloeden van interne en externe verwachtingen die beiden gemeen hebben dat ze een gedeeld doel nastreven. Door middel van communicatie en transparantie.”

Binnen een wervingsproces is dit dagelijkse kost. Vanaf de start met de opdrachtgever, of het eerste contact met een kandidaat tot en met het uiteindelijke dienstverband, zijn wij, recruiters, continu bezig om de verwachtingen helder te krijgen van zowel onze opdrachtgever als de kandidaat. Een belangrijk onderdeel in dit verwachtingsmanagement is dan ook luisteren. Luisteren naar een opdrachtgever, wat zoekt hij of zij, waarom en hoe, maar ook luisteren naar de kandidaat, waarom staat hij of zij open voor deze vacature, wat zoekt hij/zij in een nieuwe baan en vooral: brengt deze persoon de juiste competenties mee voor de functie?

In ons artikel in Biotech News van mei 2021 (pag. 39) belichtten we de toenemende krapte op de arbeidsmarkt al eens. Dit vraagt om een andere kijk op je werving, maar ook op een andere kijk op je verwachtingen. Doordat kandidaten die aan alle eisen voldoen steeds schaarser worden zal een opdrachtgever of werkgever zijn verwachtingspatroon van de ideale kandidaat moeten gaan bijstellen. Maar tot hoever? Kiest men voor iemand die zich op bepaalde vlakken nog wil en kan ontwikkelen, de kandidaat met bewezen ervaring die graag zijn of haar kennis wil gaan overdragen, of wellicht een kandidaat uit een andere sector die een overstap wil maken? En als je dan een geinteresseerde kandidaat spreekt, hoe zorg je dan dat je deze bindt en boeit?

Om deze match goed te kunnen maken is het scheppen van de juiste verwachtingen door jou als werkgever richting een kandidaat net zo belangrijk als wat een kandidaat toevoegt aan een organisatie. Sterker nog: hiermee kan je het verschil maken of een kandidaat voor jou kiest en op langere termijn bij jou past. En hoe doe je dit dan? Hoe zorg je voor een open gesprek, waarbij je aan beide kanten de verwachtingen helder krijgt? En hoe zorg je ervoor dat je in hetzelfde gesprek de kandidaat echt leert kennen en erachter komt of zijn/haar competenties passen bij wat jij als werkgever zoekt?

Binnen Derks & Derks hebben wij inmiddels jarenlange ervaring met dit proces. Wij kiezen voor een persoonlijke aanpak: écht kijken en luisteren naar kandidaten en werkgevers is en blijft voor ons de kern voor het succes van de juiste match. Hoe wij dit in een interview toepassen? Hierover vertel ik graag meer in ons gratis webinar ‘Interviewtechnieken voor recruitment’ op donderdag 3 maart 2022 om 14:00 uur.
Wil jij hieraan deelnemen? Schrijf je dan nu in via: aanmelding webinar ‘Interviewtechnieken voor recruitment’

Tim van Loon (M.Sc.) studeerde Business Administration aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hij startte in 2010 als Junior Recruiter en is inmiddels ruim 10 jaar werkzaam als Recruitment Consultant, waarvan bijna 3 jaar binnen Derks & Derks. Als Lead Recruitment Consultant is hij bij Derks & Derks verantwoordelijk voor alle Recruitment en HR vraagstukken van opdrachtgevers binnen de Biotechnologie.

Neem contact met ons op