Blog: Wie solliciteert bij wie?

Een sollicitatiegesprek is hét moment voor de kandidaat om zichzelf te laten zien, maar dit geldt zeer zeker óók voor jou als werkgever! Juist in deze krappe arbeidsmarkt is het van groot belang dat je de kandidaat weet te enthousiasmeren voor jou en je organisatie, maar die mindset is nog niet altijd zichtbaar en moet in veel organisaties nog groeien!

Vanuit mijn ervaring als corporate recruiter een bekend probleem: veel gesprekken voeren, maar de uitdaging begon pas echt ná het vinden van de juiste kandidaat. Vol enthousiasme zette ik de kandidaten door naar de hiring managers, maar die keken vaak nog door de bril “wat mag de professional blij zijn bij ons te solliciteren”. Vervolgens werd de kandidaat onderworpen aan een vragenvuur zonder ruimte voor eigen input en vragen, op de laatste 5 minuten na. Gevolg: de kandidaat haakte teleurgesteld af, een vervelende ervaring rijker!
In de huidige krappe arbeidsmarkt kun je je dat als werkgever niet meer permitteren. Heb je eenmaal dat schaarse talent gevonden, dan wil je diegene binnenhalen, binden en boeien! Of toch minimaal de juiste informatie en aandacht geven om de beste keuze te maken én met een positief gevoel terug te kijken op het proces.

In mijn huidige rol als recruitment consultant bij Derks & Derks voel ik hierin ook mijn verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te adviseren over hoe zij het sollicitatieproces optimaal in kunnen richten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid van schakelen bij het inplannen van de gesprekken. Eén organisatie verraste me onlangs positief en zei: laat de kandidaat 3 tijdstippen noemen, dan zorgen wij dat we dat inregelen. Een prachtig voorbeeld van het besef dat de markt veranderd is en de kandidaat voelde zich direct heel serieus genomen en ging enthousiast richting het gesprek!

Tips voor werkgevers
Op internet en LinkedIn zijn volop tips te vinden over hoe je je als sollicitant goed kunt voorbereiden op een gesprek, maar gezien het tekort aan goede kandidaten, geldt dit nu juist ook voor de potentiële (ja, ja, 😉) werkgever! Kandidaten hebben op dit moment de banen voor het uitkiezen, dus de spanning voor een eventuele afwijzing ligt nu aan beide kanten! Daarom een aantal tips voor werkgevers voor een goed gesprek!

De voorbereiding start al bij het bepalen wie er aanwezig is bij het gesprek. Regelmatig kom ik nog tegen dat sollicitanten in een gesprek tegenover een delegatie van 4 man of meer zitten. Vanuit de organisatie is dat goed bedoeld: “we willen een zo goed mogelijk beeld schetsen voor de kandidaat”, maar je kunt geen goed gesprek voeren in een dergelijke setting. Kies als recruiter of hiring manager iemand naast je die inhoudelijk meer kan vertellen over de functie, omdat diegene een soortgelijke rol heeft en dan ben je al goed vertegenwoordigd!

Na de ontvangst (ook al een belangrijk moment) start je het gesprek en is het belangrijk de kandidaat even op zijn of haar gemak te stellen. Stel jezelf eerst voor, maak dat persoonlijk, dan zet je een goede open sfeer neer.

Een gesprek is vervolgens geen vraag-antwoord spel, maar wees oprecht nieuwsgierig en vraag door. Eerder vertoond gedrag van een kandidaat is een goede voorspeller voor toekomstig gedrag. Vraag daarom naar voorbeelden, laat de kandidaat een situatie omschrijven en welke acties diegene hierin heeft ondernomen. Waar is de kandidaat trots op, welke normen en waarden neemt iemand mee en laat daarbij voorbeelden geven. Geef vooral ook ruimte aan de kandidaat om vragen te stellen, zoals eerder benoemd, een goed gesprek is tweerichtingsverkeer!

Schets in het gesprek het gehele plaatje van zowel de functie als de organisatie. Vertel over cultuur, doorgroeimogelijkheden, waarom medewerkers graag voor de organisatie werken en maak dit concreet. Vertel bijvoorbeeld over het team waarin iemand terecht komt, hoe is de sfeer en de samenwerking, hoeveel collega’s zijn er enzovoorts. Wees je steeds bewust van wie tegenover je zit, millennials vinden bijvoorbeeld maatschappelijke betrokkenheid en sfeer net zo belangrijk als de functie en het salaris! Wees hier eerlijk in, want de sollicitant kan alleen bewust kiezen als alle informatie op tafel ligt!

Vraag bij de afronding van het gesprek altijd hoe de kandidaat het gesprek ervaren heeft. Hierdoor krijg je waardevolle feedback. Sluit daarna af met een positieve noot!

Samenvattend

  • Bereid je gesprek goed voor, lees cv en brief en zorg voor de goede setting
  • Draag zorg voor een open sfeer, wees nieuwsgierig en geef ruimte voor vragen
  • Vertel over de organisatie, wat maakt jullie uniek, waarom werk je er zelf en wat heb je te bieden aan de kandidaat? Wees hier oprecht in!
  • Sluit positief af, wees helder over wanneer de kandidaat terugkoppeling kan verwachten en hoe de verdere procedure er uit gaat zien
  • Houd je vervolgens ook aan deze afspraken, niets is zo funest voor de goede beleving van een kandidaat als er na een goed gesprek, geen goede opvolging wordt gegeven!

Meer informatie
Mijn Werving & Selectie en Talent Development collega’s en ik adviseren over de organisatie en inrichting van je werving & selectie trajecten en we organiseren ook regelmatig Clinics Interviewtechnieken voor onze relaties waarin we onder andere dieper ingaan op bovenstaande tips. Meer weten? Neem gerust contact met me op via karin@derksenderks.nl

Karin

Karin Hultink is bij Derks & Derks als Recruitment Consultant Healthcare verantwoordelijk voor de bemiddeling van professionals binnen de zorg. Karin is al sinds 2007 actief in de arbeidsbemiddeling en startte haar loopbaan bij een grote uitzendorganisatie. Sinds 8 jaar bemiddelt ze binnen de zorgsector, waarbij ze zowel aan bureauzijde als aan de corporate zijde heeft gewerkt.

Neem contact met ons op